Tuesday, May 19, 2009

Levainbröd

För er som inte visste så är jag ganska såld på att baka gott bröd. Det är helt sjukt att man förmodligen aldrig mer kommer att köpa en APK limpa igen. Det går liksom inte äta dåligt bröd längre. Den som lever får dock se.

Här kommer ett av mina senaste bröd, ett recept som jag har sprungit på i en av Mathias Dalgrens böcker. Det är en snubbe från Rosendal som har delgivit hur han bakar detta i en stenugn.

Recept
300 g (3 dl) Vetesurdeg (Saltå kvarn om jag får be!)
6 dl Ljummet vatten
800 g (15dl) Vetemjöl
20 g Havssalt

Metod
Rör ut surdegen i vattnet.
Blanda ner vetemjöl och salt. Knåda till en blank och slät deg.
Det kan ta upp emot 15 minuter för hand och kanske halva tiden i en maskin. Lägg degen sedan i en bunke och täck med en duk.

Låt det jäsa i rumstemperatur i ca 2,5 timmar. Under den första timmen bör man vika degen ett par gånger.
Dela upp degen i två bitar och låt sedan det jäsa ännu en timme i jäskorg eller ett durkslag.

Nu är det bara sätta ugnen på 250 grader och när tempen är redo in med bröden på en plåt eller kanske en stenplatta. Baka tills det har en innertemp på 98 grader eller om du inte har en termometer, baka i ca 30 minuter.

Det är ett bröd som är overkligt gott. MEN börja baka då! damit!

2 comments:

  1. Jaaaa! Tjata =)

    ReplyDelete
  2. Det verkar inte hjälpa att tjata, ni bakar ju aldrig ändå :-)
    Det blir att ta med sig ett gott Levainbröd när jag kommer förbi nästa gång.
    Borde ha med mig en sats surdeg och en bit chef också.

    ReplyDelete